Phnom Penh (10 t/m 12 juli)

12 juli 2015 - Phnom Penh, Cambodja

Na een nachtje bivakkeren op een tapijtje bij de Gloria's Coffee op het vliegveld van Kuala Lumpur kan ik mijn reis vervolgen naar Phnom Penh. De eerste indruk van Cambodja is niet al te goed voor mij. Het is erg druk, vies en de eerste verhalen die ik hoor zijn horrorverhalen over geweldadige berovingen van toeristen. Maar, uiteindelijk ben ik toch overtuigd van de indrukwekkende zijde van het land. Verder verbleef ik in een leuk hostel waar ik gelijk alweer nieuwe vriendjes kon maken. De dag van aankomst heb ik eigenlijk vooral gesocialiseerd en gechilld. De tweede dag ben ik met Sofie, Kelsey en Lora (Brits en Amerikaans) naar de killing fields en de s-21 prison geweest. Ik keek er een beetje tegenop vanwege de gruwelijke verhalen die ik te horen ging krijgen. En ik had gelijk, maar het bezoek was absoluut de moeite waard. Een Nederlandse audio guide vertelde me alles over de gruwelen die daar hebben plaatsgevonden in de jaren zeventig. De 'please don't step on the bones ' borden waren toch ook wel een klap in je gezicht en deed je beseffen dat de helft van de Cambodjaanse bevolking deze tijden heeft moeten doorstaan. Hierna gingen we naar de s-21 prison, een voormalige school die Pol Pot had omgebouwd tot gevangenis. Ook dit was weer heftig. Je zag alle foto's van de gevangenen die je met een pijnlijke blik uit het verleden aanstaren. In de cellen kon je soms het bloed nog op de grond en muren zien zitten. We vonden dit wel genoeg indrukken voor vandaag, dus zijn de rest van de middag bij het hostel gebleven. De drie meiden gingen vanmorgen naar Siem Reap en ik ben met de Nederlandse Stef en Maurits naar een wildlife rescue center in de buurt geweest. Een jongen van het hostel heeft ons de hele dag rondgereden en wij hebben aapjes en olifanten kunnen voeren. Morgen ga ik mijn avontuur voortzetten richting Kampot, samen met de Canadese Carrie en de Duitse Olivia. Ondanks de indrukwekkende dagen in Phnom Penh is het toch wel lekker om de drukke stad te verlaten! Tot lezens mijn trouwe volgers! <3