Vrijwilligerswerk met gibbons (3 t/m 8 augustus)

8 augustus 2015 - Amphoe Phop Phra, Thailand

Via via heb ik kunnen regelen dat ik vrijwilligerswerk kon gaan doen in Mae Sot
Sot. En wel, met gibbons! Ik word door de lieve Pharanee (oprichter van het clubke) opgehaald van het busstation. Ze is deze rescue ruim twintig jaar geleden begonnen samen met haar man en het is uitgegroeid tot een heel succesvolle organisatie. Wat heb ik ontzettend veel respect hiervoor, dat ze de rest van haar leven hieraan vol energie, liefde en inspanning wijdt! In de auto waarschuwt ze me alvast dat de gibbons hard kunnen bijten, grijpen en agressief kunnen zijn. Dat maakt me stiekem toch wel een beetje nerveus, al is het geen nieuws dat zeker niet alle apen lieverdjes zijn. De locatie waar de rescue gevestigd is, is buitengewoon prachtig. Midden in de bergen en weg van alle rumoer. We komen aan in de avond, dus eigenlijk heb ik die dag alleen nog maar mijn kamer gezien. Best prima trouwens en nog met warme douche ook! Dinsdag begint mijn eerste echte werkdag. Om 07:00 beginnen we met het voorbereiden van het ontbijt. Een lekker en gezond groente - fruit snackje. Ze worden goed verwend hier! Dan is het tijd om de beesies te gaan voeren. Ze hebben overigens niet alleen gibbons, maar ook makak's, katten, gevogelte en de reusachtige beer boeboe. Maargoed, na het voeren van de gibbons was ik blij dat ik met al mijn haar en tien vingers terugkeerde. Viel toch allemaal weer mee! Het regende erg hard die dag, dus ik hoefde de enclosures niet te gaan vergen, daar het zo glibberig was. In plaats daarvan maakte ik kennis met het schattigste wezentje dat ik ooit in mijn leven gezien heb, baby gibbons Fifi. Na een middagje kroelen ging ik met Pharanee mee naar Mae Sot. Door autopech waren we pas laat in de avond terug, dus heb ik verder niet veel meer kunnen doen. De tweede dag heb ik wel volledig kunnen meedraaien. Wel moet ik helaas een flinke pluk haar missen, want gibbon Maria heeft het niet zo op vreemden en heeft mij op brute wijze hiervan ontdaan. Sandy was een stuk liever, die laat zich maar al te graag over het ruggetje krabben. De volgende dag deed Maria een mislukte poging. Uit frustratie besloot ze maar over me heen te plassen, wat overigens óók niet gelukt is. Lucky me! En die blijft voorlopig maar in een vieze kooi zitten dan. Vooral de avonden waren erg leuk, want dan waren de kindekes binnen en dat was me een beestenboel van jawelste! Vandaag heb ik een speeltje voor ze gemaakt en ze hadden het er maar druk mee. Ik heb nog een uurtje bij ze in de enclosure gezeten. Echt een bijzondere ervaring en super leuk! Gek op deze jonge aapjes! Daarom vind ik het ook maar al te jammer dat ik morgenvroeg weer vertrek.. Maar aan de andere kant ook zin om Bangkok eens goed te gaan bekijken!