Bromo (27-28 juni)

30 juni 2015 - Tegallalang, Indonesië

Vandaag stond ons een flinke treinreis van tien uur te wachten. Yogya was echt een geweldige stad, maar het is toch ook wel weer lekker om de drukte te verlaten en een paar dagen in de bergen te vertoeven. Ditmaal toch maar echt op tijd vertrokken en geen trein gemist ;) In de trein spreken we met een aantal Fransen die toevallig dezelfde bestemming hebben. Eind van de middag komen we aan en we delen met zijn allen een minibus richting het Bromo gebergte. Dit is toch ook nog wel een uur of twee rijden gezien de toestand van de weg en de bus. We arriveren bij wat ze noemden een 'homestay'. Het had een vierpersoons- en een tweepersoons hutje. David en ik hadden geluk, want wij mochten in een prachtig krap dinosaurusbed slapen. We eten die avond met zijn allen bij een restaurantje in de buurt en gaan op tijd naar bed, aangezien we al om 03:00 op moeten staan om op tijd te zijn voor de zonsopgang. Voor luie mensen was er de gelegenheid om met de jeep te gaan of op een zielig doorgereden mishandelde pony. Wij besluiten dat de tocht er naartoe toch zeker net zo bijzonder is als de sunrise zelf, dus gaan met de benenwagen. Op dit tijdstip en met een redelijk laag zuurstofgehalte is het toch wel een zware tocht naar boven, doch zeker de moeite waard! Na anderhalf uur puffen komen we aan op ons viewpoint. We zijn een alternatieve route gelopen, zodat we het uitzicht niet hoefden te delen met honderdduizend anderen. Deze zonsopgang is echt het mooiste verschijnsel dat ik ooooooit in mijn leven heb gezien! Aan de ene kant van het viewpoint zag je de zon heel mooi opkomen achter de bergen en aan de andere kant zag je de vulkanen tussen de wolken 'zweven'. Alles dus zeker de moeite waard! Als de zon helemaal op is blijven we nog even genieten van het uitzicht. Hier komen we John tegen, een Canadees die we eerder in het hostel van Yogya al hebben ontmoet. Samen met hem lopen we richting het officiële viewpoint, de bromo zelf. Nog steeds was het er redelijk druk, maar voldoende plaats om even lekker boven rond te lopen. Het bijzondere hier was dat je heel goed in de krater kon kijken, leuke ervaring! Aan het begin van de middag gaan we even terug naar de kamer om een douche te nemen en onze spullen te pakken. We gaan terug naar het treinstation van Probolinggo. Daar hangen we nog even rond op een gezellige foodmarket totdat onze trein naar het uiterste oosten vertrekt. Daar komen we eind van de avond aan en we boeken heel 'backpackersstijl' een heerlijke villa inclusief kingsize bed, badkuip en zwembad. Na een royaal avondje slapen en een lekker ontbijt maak ik me klaar om naar Bali te gaan. De rest blijft hier, maar ik spreek met John af om de volgende dag in hetzelfde hostel te meeten. Na even afscheid te hebben genomen vervolg ik mijn reis richting de ferry. Bali here I come! :D

1. Oma mina:
    30 juni 2015
    wat een avontuurder ben je toch geweldig dat je zo veel mooie natuur meemaakt en nog veel zult zien Gr oma en een dikke xxxx